Frankrijk 2003 zomer.

Van 22 augustus 2003 t/m 12 september 2003

Vrijdag 22 augustus 2003.

Vertrokken 0m 19:00 uur nadat we bij Swen en Monique eerst patat hebben gegeten. Het was mooi weer, zoals we de hele zomer al mooi weer hebben gehad. We hopen maar dat het de volgende drie weken nog niet op is. Onderweg om een uur of half elf nog een kopje koffie gedronken in een weg restaurant, terwijl Kim daar de fles nog kreeg. Om half één waren we ter hoogte van Péronne, Air des Assevillers. Daar hebben we overnacht. Wel lawaaierig.

Zaterdag 23 augustus 2003.

Om half tien weer vetrokken en om half twaalf kwamen we op de rondweg van Parijs in de file terecht. Daar hebben we ruim twee uur gestaan. Kim werd zoet gehouden met een fruithapje en een koude fles.

Geen punt, het was warm genoeg. Daarna nog een omleiding omdat de A10 gedeeltelijk was afgesloten.

Ook Kim moest ondertussen eten en wij waren aan de lunch toe. Langs de route Nat. 138 gegeten. Daarna doorgereden naar Le Mans, waar we een camping hebben gevonden via de Michelin wegenatlas. De camping ligt net boven Le Mans boven afslag 7 in Neuville sur Sarthe. Een prachtig in het bos gelegen camping, maar het restaurant is topklasse.

Niet alleen de prijs, ook het eten, maar bovenal de ligging. Het is een sprookje een oude watermolen met daarbij een prachtig brede waterval, waar we de hele avond tijdens het eten van hebben genoten. Kim lag heerlijk te slapen buiten in de kinderwagen bij onze tafel.

Zondag 25 augustus 2003.

Om half elf na het fruithapje van Kim weer vertrokken richting Nantes. Koffie gedronken in een dorpje naast de kerk. Daar Kim de fles gegeven.

Om ongeveer half vijf hebben we een camping naar onze zin gevonden. Het dorpje heet Piriac sur Mer en ligt aan de kust net boven St. Nazaire. We installeren ons en genieten van ons biertje in de zon. Het is ruim 30° .

Om zeven uur gaan we naar het dorpje en vinden een restaurant aan de haven, waar we heerlijk mosselen en friet hebben gegeten.

Het is een gezellig dorpje en we slenteren tussen alle terrasjes door terug naar de camping. Het is dan mooi geweest en we gaan gelijk naar bed.

Maandag 25 augustus 2003.

Om negen uur opgestaan. Weer prachtig weer. Buiten ontbeten en daarna heerlijk luieren in de zon. Kim doet haar slaapje samen met pappa die er ook hard aan toe is.

Eind van de middag gaan we boodschappen doen om te barbecueën. We lezen nog wat en gaan om half zeven barbecueën.

Heerlijk buiten gezeten en om tien uur vielen mijn ogen dicht en ben ik naar bed gegaan. Hoe laat de anderen gingen weet ik niet.

Dinsdag 26 augustus 2003.

Opgestaan met bewolking. Het heeft ook iets geregend, maar we konden toch buiten ontbijten.

Na de fles van twaalf uur zijn we naar de Intermarché gegaan in La Baule. Monique was opgestaan met een hele pijnlijke stijve nek. We zaten buiten te ontbijten toen ze zo’n last kreeg dat Swen met haar eerst naar een dokter in het dorp is geweest en ze met medicijnen terugkwamen.

Dat hielp wel wat, maar daar werd ze weer misselijk van. Toen we later in de Intermarché liepen kreeg ze weer erge last en zijn Swen en Monique naar de camping terug gegaan. Kim bleef bij ons.

Verder op de camping gebleven en later in de avond nog gebarbecued.

Woensdag 27 augustus 2003.

Hiep Hiep Hoera…., Monique is jarig vandaag. Ontbijt klaar gemaakt voor de jarige. Kim heeft bij ons geslapen en heeft haar cadeautje gegeven. Een lekker luchtje voor mamma. Van Swen heeft Monique een gouden kinderkopje als hangertje aan een ketting gekregen.

Thuis bij de caravan koffie gedronken met een stroopwafel erbij. Daarna naar het stadje La Baule geweest. De markt was net afgelopen. Even langs de boulevard gekeken. Er lagen nog veel mensen aan het strand. Daarna in de stad een galette met ei, spek en champignons gegeten. Kim heeft daar de fles gehad.

Terug naar de camping en wat gedronken.

’s Avonds bij de haven mosselen gegeten. Frans en Swen hebben nog balonnen geschoten in een kermistent en Frans won nog een kleine knuffel. Voor zijn kleindochter natuurlijk.

Leuke dag geweest.

Donderdag 28 augustus 2003.

Buiten gegeten en koffie gedronken. Lang op de camping gebleven. Swen moest nog wat regelen voor Avasto.

In de middag naar Guérande gegaan. Een oude ommuurde stad. Leuk. Allemaal kleine winkeltjes en terrasjes. Krantje gekocht.

Om vijf uur weer naar huis en ’s avonds hebben Monique en ik Beef Shanghai gemaakt. Lekker gegeten. Buiten gezeten tot half twaalf. (Wel met een trui aan) In de verte zagen we het weerlichten. Alles opgeruimd. Je weet maar nooit.

Vrijdag 29 augustus 2003.

Vannacht heeft het flink geregend, maar nu schijnt het zonnetje weer. Buiten ontbeten. Swen nog even wat doorgefaxt naar Avasto. Kim haar flesje gekregen en om half één naar St. Nazaire. Althans, daar gingen we vanuit.

Vóór St. Nazaire kwamen we langs een groot winkelcentrum, waar Le Clerque gevestigd was. Daar zijn we blijven hangen. Een flinke hoeveelheid mosselen ingeslagen.

Vanavond willen we zelf mosselen klaarmaken. Nog een krantje gekocht op de terugweg in Guérande en terug naar de camping.

Op de camping zijn Swen en ik begonnen met de mosselen schoon te maken en heeft Monique de groente gesneden.

We hebben heerlijk gegeten uit de nieuwe mosselpan die Swen en Monique vandaag in de winkel gekocht hebben.

Vanavond heerlijk tot half elf buiten gezeten en toen naar bed.

Zaterdag 30 augustus 2003.

Om half negen opgestaan want we willen naar de markt in Piriac sur Mer. Nou, daar zijn we pas om half elf. Ik heb nog een pareo gekocht en toen op naar de koffie.

Kim de fruithap.

Heerlijk op het strand gelopen waar het eb was en heel veel mensen bezig waren om oesters, slakken en mosselen te vissen.

Een mevrouw die bezig was gaf op onze vraag wat ze aan het doen was ons uitleg hoe je een oester moest pakken, met een soort hamertje en harkje, en daarna zo uit de hand op moest eten. We kregen er allemaal één aangeboden.

Ze zijn hier lekkerder dan in een restaurant, want het zeezout geeft er een extra smaak aan.

Ook van de slakken vertelde ze dat ze 1 minuut moesten koken, daarna eten met brood en boter, net als oesters. Leuk dat ze dat wilde vertellen. Daarna zei ze dat ze nu moest gaan vissen.

Het smaakte Frans voortreffelijk. En mij niet minder. Toen zijn we weer terug gelopen naar het restaurant aan de haven en daar hebben we een salade als voorafje, een karbonade als hoofdgerecht en kaas als nagerecht gegeten.

Toen zijn we naar de andere kant van de haven gelopen en daar hebben we ook weer langs het water lopen rommelen. Later weer wat gedronken bij de haven en terug naar de camping. Om zeven uur zitten we nog buiten en is het nog lekker. Kim heeft lekker even bij ons (met ons) geslapen in de caravan. Zij geniet ook. Ze is erg lief .

Je hoort haar alleen huilen als ze een schone broek nodig heeft. Soep klaar gemaakt en omdat het waaide in de caravan gegeten. In de caravan de avond doorgebracht. De eerste van de vakantie.

Zondag 31 augustus 2003.

Het is weer heerlijk zonnig en we ontbijten dus buiten. Lekker lui op de camping gebleven tot vier uur en toen naar het dorp gelopen. Daar waren oude motoren te bewonderen, wel 30 of 40 stuks. Mooi om te horen en te zien.

Daarna even rondgewandeld op het havenhoofd en wat gedronken bij restaurant “A la Pointe”. Lekker in het zonnet je gezeten.  Naar de camping gewandeld en Kim het groentehapje gegeven.

Daarna terug naar Piriac en gegeten in de Bodega Bay. Heerlijk. Kim was weer voorbeeldig en sliep de hele avond.

Maandag 1 september.

Kim heeft lekker geslapen, maar Monique is ziek. Hoofdpijn, misselijk en diaree. Ze is lekker op bed blijven liggen. Frans en ik hebben wat boodschappen gedaan bij de Intermarché.

’s Middags kwam Monique weer op en voelde zich een stuk beter. Later heeft ze met Frans nog wat inkopen gedaan, want ze dacht dat ze wel kon barbecueën. Nou, dat viel toch tegen Om half acht rolde ze weer  het bed in. Kim lekker bij ons geslapen.

Dinsdag 2 september 2003.

Vanwege de wind in de caravan ontbeten. Monique voelde zich een stuk beter en vandaag gaan we dus naar St. Nazaire na het fruithapje van Kim. Nou, St. Nazaire valt qua winkelstad een beetje tegen.

Een paar leuke winkelstraten en je bent er doorheen qua winkelgebied. Nog even langs het strand gelopen. Tussen de middag in een Engelse Pub een heerlijke salade gegeten.

Nog boodschappen gedaan in Le Clerque en daar vonden we heerlijke stukken zalm. ’s Avonds dus zalm gegeten en erwten en wortelen. Weer een heerlijk maal. De avonden worden toch frisser. Niet zo lang buiten gezeten.

Woensdag 3 september 2003.

Om half elf zijn we vertrokken richting noordkant Bretagne, eerst natuurlijk betalen en nog een Paar foto’s van de camping maken.

Het bord bij de ingang vond ik wel grappig.

Hierboven de receptie.

Het zwembad lag er nog rustig bij.

Om half vier waren we in Ploubalay, maar daar was de camping gesloten tot zes uur. De paal stond omhoog in het midden dus we konden de camping niet oprijden. Gebeld met de beheerder, maar deze was niet bereid, ook niet toen we zeiden een baby bij ons te hebben. Hij zei: wrachten tot zes uur en toen zei ik dat we een andere camping gingen zoeken en toen gooide hij de hoorn op de haak. Niet erg vriendelijk.

Toen zijn we naar Lancieux gereden, een plaatsje 3 km verder langs de kust en daar konden we de camping municipal, genaamd “Les Mielles” wel op. Niemand aanwezig, maar de boom was omhoog. Ruimte genoeg, dus dat was gauw geregeld. Alles neergezet, in de auto gestapt en naar St. Jacut gereden, want daar wisten  wij een mosseltentje. Kwart voor vijf waren we daar en het was gesloten. Alles was daar trouwens gesloten. We hebben in een klein zaakje, waar ze ook bloemen verkochten een croque monsieur gegeten (gebakken brood met kaas) en daarna hebben we langs het strand gewandeld.

Om zeven uur naar Lancieux terug gereden en in het dorp bij “Le vieux clocher” heerlijk mosselen gegeten. Daarna nog even buiten gezeten, maar het was wel f ris.

Donderdag 4 september 2003.

Om half twaalf vertrokken naar Dinan. Een oud stadje waar Frans en ik vorig jaar ook zijn geweest. Eerst een kopje koffie op het plein gedronken en daarna de oude stad in.

Kim lag in de kinderwagen te schudden toen we op de keien naar beneden gingen, maar ze vond het allemaal best.

Beneden aan het water gegeten. Rechts voor de brug. Ook Kim moest haar hapje hebben. Maar…. Nieuwsgierig  blijft ze.

Toen weer de rit terug naar boven. Het blijft een hele klim. We moesten nog een drinkbeker kopen voor Kim, want de fles stond nog in de caravan, maar toen de beker gekocht was hoefde Kim hem niet, dus gingen we toch maar terug naar de caravan. Toen ze de fles heeft gehad zijn we boodschappen gaan doen in de  Intermarché bij de rotonde naar Dinard. Daar hebben we verschillende soorten salades gekocht met stokbrood en op z’n Frans buiten gegeten.

Daarna naar de zonsondergang gaan kijken aan zee. Prachtig.

Later op de avond zijn Monique en ik nog naar het water gelopen, moor toen was het erg donker aan het strand.

Vrijdag 5 september 2003.

Vandaag is het bewolkt en dat is het niet veel geweest in de vakantie. We gaan naar St. Malo. Daar is het erg druk. Lastig om de auto kwijt te raken, maar het lukt.

Eerst in de kleine straatjes van de stad rondgekeken en daarna een grote ronde over de stadsmuur gelopen. Een terrasje gepakt langs de stadsmuur, waar Kim de fles weer kreeg.

De meeuwen waren ook weer van de partij.

Daarna terug naar de caravan, maar onderweg eerst nog even naar de watertoren van Ploubalay, waar we een prachtig uitzicht hebben over de omgeving. Monique maakt daarna als voorgerechtje heerlijke gebakken garnalen, die ze eerst een nacht in de marinade met sambal en nog andere ingrediënten heeft gezet. Het was heerlijk.

Daarna moest Swen toch nog even zwemmen en snorkelen.

Ook Kim moest met haar voeten in het water. Dat vond ze dus maar niks.

Als afscheid nog gaan eten in :”Le viex clocher”en toen was de avond al weer om en ook de vakantie van Swen, Monique en Kim.

Zaterdag 6 september 2003.

Om half acht opgestaan en gezorgd dat het eten om kwart over acht klaar stond, zodat Swen, Monique en Kim snel weg konden. Nou, om net voor half tien was het zover. Eerst afscheid nemen van Kim. Die zullen we wel missen. (Swen en Monique natuurlijk óók, maar tóch?)

En dan zwaaien we ze uit. Wij naar de hoek rennen om nog een keer te zwaaien en dan zien we ze de andere kant uit rijden. En dan zijn we weer samen. Eerst de eettafel afgeruimd en daarna samen aan de koffie. En wat gebeurt er: om half twaalf begint het te regenen. In de vakantie hebben we tot nu toe niet meer dan een paar spatjes gehad overdag, waarvoor we zelf s niet naar binnen hoefden en nu regent het echt. Het duurt gelukkig niet lang. Daarna naar de Intermarché boodschappen gedaan. Geen krant. Even doorgereden naar Dinard, maar ook door geen krant. (Winkels dicht)

Nog over de markt gelopen en een broodje met worst gegeten in het zonnetje op een bankje bij Les Holles. Daarna terug naar de camping. ’s Middags lekker buiten uit de wind in de zon gelezen en geslapen. ’s Avonds thuis gegeten en in een hoekje op de bank gelezen.

Zondag 7 september 2003.

In Dinard naar een antiekmarkt geweest bij les Halles, waar gisteren gewone markt was. In les Halles was er gewoon warenmarkt. Dat is iedere dag, 7 dagen per week. Vreemd voor ons Nederlanders. De antiekmarkt was schreeuwend duur. Veel rommel.

Verder langs de kust gereden naar Pointe du Grouin.

Vandaar kun je Mount St. Michel zien liggen.

Het was half drie, maar nergens een kopje koffie te krijgen. Cancale was ook uitgestorven. Daar hebben we wel koffie kunnen krijgen op een terrasje  waar al de vuile spullen nog buiten stonden . Werd niet eens opgeruimd. Toen terug naar de caravan. Lekker een glas wijn, een stukje kaas en een boek gepakt.

’s Avonds nog even naar het strand gelopen.

Dat blijft mooi om te zien.

Maandag 8 september 2003.

Het miezert als we opstaan (om half tien).We besluiten om in deze vakantie maar niet meer naar Guernsey te gaan. Dan moet je echt mooi weer hebben en het lijkt erop dat het dat niet meer wordt deze week. Dan gaan we vandaag naar St. Brieuc  ± 45 minuten rijden. Het begint steeds harder te regenen. Als we aankomen is het rond één uur en zijn de winkels die op maandag open zijn ook dicht, omdat het tussen de middag is. Het regent pijpenstelen en we duiken het eerste de beste café in om een kopje koffie te halen. Hebben is hebben hier. We vragen gelijk maar aan de buurman (we moesten aan de bar zitten, zo vol was het) waar een overdekt winkelcentrum is en dat is richting Lombolle, dus weer een stukje terug. Niets teveel gezegd. Eerst in de Hyper bij Yffiniac onze boodschappen gedaan en daarna  naar Carrefour bij Longueux. Dat is een behoorlijk winkelcentrum, waar Frans nog een leuke broek en een overhemd heeft gekocht. Voor de kleintjes is het moeilijk zoeken. De maten zijn heel verschillend. We durven het niet aan. Ook vinden we de kleding niet echt mooi.

Om zes uur in de auto en om kwart over zeven weer bij de camping

Eerst naar de zee. Die staat nu op zijn hoogst.  Daarna  eten gekookt en om kwart voor negen aan de koffie. Ingrid gebeld. Levi kruipt en is vandaag bij de Fysio-arts geweest. Advies om naar de orthopedisch specialist te gaan voor zijn beentje. Verder alles goed. We zijn erg benieuwd naar hem. Tijdens het bellen begint het pijpenstelen te regenen en klettert het lekker op het caravandak.

Daarna nog lekker gelezen.

Dinsdag 9 september 2003.

Vandaag is het droog, maar bewolkt. We proberen nog een keer St. Brieuc te bezoeken. Het blijkt een mooie stad te zijn met ook nog vakwerkhuizen. Leuke winkelstad.  Jammer dat ik  geen Dominicus bij me heb. Voordat we St. Brieuc in gingen hebben we eerst een stop gemaakt in Grèves, waar we een heerlijke galette hebben gegeten. Net restaurantje. Om half zes via de zeeweg vertrokken naar de camping, waar we de zee eerst moesten zien, die net op het hoogste punt was. Ze waren aan het surfen. Wind genoeg.

Thuis brood met ragout gegeten Lekker. Het werd fris. Lekker in de caravan gelezen.

Woensdag 10 september 2003.

Vandaag vertrekken we hier. We willen vast een stukje omhoog, zodat de laatste dag niet zo lang meer is. Om half elf vertrokken. Nog benzine getankt bij de rotonde bij de Intermarché. Ook nog de brug open bij de barrage de la Rance. Vanaf toen ging het prima. Onderweg miezerde het soms. Toen we langs de Mont St.Michel  kwamen was het toch weer mooi om te zien in de verte.

We kozen de snelweg over Le Havre via de Pont de Normandië over de Seine. Een prachtige brug. Het waaide flink en de brug lag hoog, maar met langzaam rijden redt je veel.

Over de brug moesten we  € 5,50 tol betalen. Bij de tolbetaling was een restaurant, waar we (het was inmiddels half drie) gegeten hebben. Frans nam een 200 gr. steak en ik een tartaar. Ik dacht dat het gebakken tartaar was, maar het was rauw. Nou, daar ben ik niet gek op en Frans wel, dus we ruilden maar. Toen bleek dat het rundvlees ook net kauwgom was. De smaak was goed, maar bijna niet doorheen te komen. Ook maar naar Frans doorgeschoven. Die had er minder moeite mee, maar we hebben het wel beter gehad in Frankrijk.

Toen weer verder. Nog een Prachtige foto van de brug gemaakt in het midden boven de snelweg.

We besloten bij Abbeville een camping te zoeken. Om t half vijf waren we op de camping, uitgezocht in de Michelin atlas. We werden door maïsvelden, weilanden en bos gestuurd, maar de aanwijzing naar de camping kwamen we iedere keer weer tegen, dus we gingen goed. Het plaatsje heet Moyenneville ten westen van Abbeville. Het was ook nog een driesterren camping. We waren erg benieuwd. Toen we aankwamen was er niemand van de camping te zien. Twee dames uit Holland liepen ook te zoeken en waren blij dat wij kwamen, dan konden we helpen zoeken. Zij waren al bij de boerderij geweest, niemand te zien. De receptie was dicht. Daar stonden we. Maar zij hadden een tent gehuurd en wij konden vertrekken als we dat wilden. Wij nogmaals naar de boerderij. Geroepen en rondgekeken, maar niemand te zien. Terug naar de camping. Toen kwamen de dames melden dat de boer bezig was de toiletten leeg te zuigen. Hij zou om zeven uur bij de receptie zijn. Zoek maar een plaatsje. De camping lag mooi, helemaal in het bos.’s Zomers als het warm is wel mooi, maar nu het wat donker weer is, is dat niet zo gezellig.

De caravan op zijn pootjes gezet en in de auto gestapt. In de buurt rondgereden om te kijken of er nog ergens brood verkocht werd in de buurt. Zelfs geen restaurant te vinden. We wilden wel in de buurt blijven, want voordat het donker was wilden we weer op de camping zijn. Het ligt hier zo afgelegen. Om half acht terug en geen boer bij de receptie te vinden.  Ik had nog soep bij me dus dat hebben we maar warm gemaakt.

Om kwart over acht konden we ons laten inschrijven. De boer kwam bij onze caravan langs. In de caravan heeft hij ons ingeschreven en hebben we brood besteld voor morgenochtend, Lekker gelezen en radio geluisterd.

Donderdag 11 september 2003.

Om kwart over acht zou het brood gebracht worden. Om half negen lag het netjes in plastic verpakt op de auto.

Om tien uur vertrokken richting Amiens. Gisteravond kregen we van de boer een brochure in het Nederlands over de omgeving van de Somme. Een prachtige brochure.

Amiens is een mooie stad. We begonnen met een kopje koffie en gingen toen naar de kathedraal van de Notre Dame, die twee keer zo groot is als de Notre Dame in Parijs.

De voorkant is zo rijkelijk versierd. Nog nooit gezien. De portalen van de deuren hebben zoveel beelden en beeldjes, niet te tellen.

Binnen raak je niet uitgekeken. We zijn een hele poos binnen geweest.

Daarna gegeten in een pub tegenover de kathedraal.   Daar was het eten weer een stuk beter dan gisteren bij de Pont de Normandië.

Voor de kleintjes kleding gekocht. Ook voor mijzelf een paar truitjes. De krant was ook nog te koop. Nog een kopje koffie en toen via de snelweg A16 terug richting Abbeville.

Abbeville voorbij gereden en naar de baai van de Somme gereden. Via de D 40 naar St. Valery. Daar moesten we voor een spoorwegovergang stoppen en kwam een heuse stoomtrein voorbij. Van St. Valery naar de punt: Point le Hourdel.

Het werd eb en je zag het water terugstromen in geulen naar de zee. Via de D 3 naar Cayeux sur Mer, waar allemaal strandhuisjes (hokjes) op een rij stonden, net als in Engeland. Daar zagen we ook in de verte de krijtrotsen van Ault liggen. Via de D 102 naar Brutelles. Daar binnendoor via de D 29 naar de D 925 weer terug naar de camping Le Val de Trie in Moyenneville.

Onderweg zagen we nog een mooi beschilderde watertoren.

We waren om ± 20.00 uur weer op de camping. Je voelt echt de herfst al komen, het wordt al donker. Een blikje ragout en brood met een glas wijn. Heerlijk gegeten. De krant gelezen, verslag afgemaakt en nog een boek gepakt. De laatste avond in de caravan. Af en toe een regendruppel op het dak. Gezellig.

Vrijdag 12 september 2003.

Vandaag alweer naar huis. We vertrekken om half tien en hebben een voorspoedige reis.

Om vier uur rijden we Benschop binnen en Jorrit zit t.v. te kijken. Die had ons nog niet verwacht. Om half vijf moest hij weer weg om te werken bij Intratuin, dus dat was een snel welkom.

Een mooie vakantie gehad en we zijn nog steeds niet uitgekeken in Normandië en Bretagne.